HoReCa / Starea restaurantelor în timpul pandemiilor

Discutând cu o persoană care lucrează într-o companie de delivery, am aflat niște lucruri interesante despre cum ”suferă” restaurantele în perioada actuală.

Astfel, am descoperit că un restaurant, fie el închis sau nu pe perioada unei pandemii, sau, mai degrabă, patronul său tot trebuie să plătească chirie precum și șomaj tehnic angajaților.

Consecințele care apar ca urmare a acestui fapt sunt în funcție de mărimea restaurantului. O afacere de dimensiuni mici va avea de suferit mai mult strict din cauza faptului că nu există un profit anterior suficient de mare pentru a o putea susține pe o perioada mai lunga de inactivitate.

În schimb, aceste mici business-uri nu au, în general, angajați din exterior, utilizând, de obicei, serviciile rudelor sau ale prietenilor.

Pe de altă parte, o afacere mai mare, având, deja, un profit ”pre-pandemic”, va reuși să se mai mențină pe picioare o vreme. Reorganizarea restaurantelor în companii de tip catering reprezintă o provocare atât pentru angajatori cât și pentru angajați, schimbând-se atât sursa de profit cât și rolul fiecărui angajat în parte.

 

Ajustări

 

Aceste afaceri de tip HoReCa nu au foarte multe variante de reducere a costurilor sau de supraviețuire în astfel de situații. Bucătăriile trebuie să continue producția de mâncare, alimente, însă meniul trebuie schimbat, poate chiar complet, sau ajustat cu diverse oferte care sa atragă cât mai mulți clienți, prin adăugarea de ”bonusuri” sub forma unor băuturi răcoritoare sa a unei livrări gratuite.

Câteodată poate este necesară chiar eliminarea din meniuri a mâncărurilor ce necesită un timp lung de prelucrare sau în prepararea cărora sunt necesare ingrediente care nu mai sunt pe piață. Se pot păstra, totuși, în meniu preparatele ”în masă”, luând spre exemplu supe, ciorbe, etc.

Reducerea numărului de personal poate să fie încă o variantă, dar, recalificarea personalului poate fi, totuși, o soluție pentru evitarea acestei situații. Astfel, chelnerii se vor ”transforma” în personal care ambalează mâncarea, șoferi sau cicliști. Livrarea aduce un cost în plus pentru angajator din cauza combustibilului, astfel că acesta trebuie sa decidă dacă să folosească propriile resurse, sau să apeleze la firme de delivery.

 

Mod de ambalare a produselor

 

Pe lângă echipamentele de protecție necesare angajaților (măști de protecție, mănuși de unica folosinta, mănuși latex etc.) angajatorul HoReCa trebuie să investească și în ambalaje pentru transportul comenzilor. Cele mai fiabile variante ar fi ambalajele reutilizabile, deoarece ar putea fi spălate și dezinfectate după fiecare livrare. În această situație, angajatorul poate promova pe site-ul companiei conceptul său, putând oferi, chiar anumite avantaje clienților, încurajându-i, astfel, pe aceștia, să returneze ambalajele reutilizabile la următoarea livrare. Pentru angajator, la început, investiția în astfel de ambalaje va fi mai mare, însă pe parcurs acesta își va putea recupera investiția, ducând cheltuiala spre 0.

O alta variantă pentru livrările la domiciliu ar fi utilizarea ambalajelor de unică folosință. Avantajul utilizării lor este că se elimină procesul de spălare și sterilizare, față de cazul celor reutilizabile, dar va fi necesară achiziționarea constantă a acestora. Angajatorul trebuie sa pună bine în balanță costurile generate de utilizarea fiecărui tip de ambalaj înainte de a lua o decizie finală.

Un alt element care trebuie luat în calcul îl reprezintă pungile cu care se transportă produsele ambalate către beneficiar. Ideea în acest caz este să folosească pungi rezistente, ieftine și ușor de cărat, pentru a putea livra repede și sigur și pentru a avea o afacere prosperă, dar și să respecte legislația în vigoare, privind utilizarea de pungi eco-friendly (biodegradabile, compostabile). Pandemia a început deja sa aibă efecte negative în economii în general, sectorul HoReCa fiind unul dintre cele mai afectate, la nivel global. Reorganizarea acestora pe cât posibil în unități de catering reprezintă singura soluție pe care acestea o au în prezent.

De aceea alegerea celor mai bune variante de ambalare, transport și promovare pot face diferența dintre a rezista sau nu pe piață pe perioada crizei pandemice.